МАТЕМАТИЧНА КАРУСЕЛЬ
ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД З МАТЕМАТИКИ, 10 – 11 КЛАСИ
Мета: розвивати інтерес до математики, ознайомити з історією її розвитку; мотивувати пізнавальну і творчу діяльність; розвивати кмітливість, цікавість, логічне і творче мислення, навички самостійного пошуку нових знань; розширювати математичний кругозір учнів, сприяти розвитку культури колективної праці, формувати дружні відносини.
Обладнання: Математичні висловлювання великих учених, їх портрети, набори цифр, барабан, музичний супровід, призи.
Перед проведенням заходу був визначений час проведення, написана об’ява, підготовлені завдання для гри. Учням повідомлено теми та історичний матеріал, який буде використаний у грі.
У грі беруть участь дві команди по 5 учасників, які визначають назви команд, готують емблеми. За ходом гри спостерігає журі.
ХІД ГРИ
Учитель представляє команди учасників.
«Зоряна година»
Кожна команда отримує набір цифр від 1 до 10.
На дошці написано імена вчених-математиків під номерами:
1. Піфагор.
2. Ейлер.
3. Лобачевський.
4. Герон.
5. Вієт.
6. Гіпатія.
7. Лейбніц.
8. Галуа.
9. Евклід.
10. Декарт.
Запитання
1. Він автор праці «Начала». Вважав, що в математиці навіть для царів немає інших шляхів.
(9. Евклід.)
2. Давньогрецький філософ і математик. Разом з учнями досліджував властивості чисел, геометричних фігур, небесних тіл. Його іменем названа одна з найвідоміших теорем.
(1. Піфагор.)
3. Російський учений, який створив нову геометрію; її тепер називають його іменем. Те, що зробив учений у геометрії, фахівці порівнюють з революційними ідеями Коперника в астрономії.
(3. Лобачевський.)
4. Цей геніальний математик встиг зробити багато відкриттів, хоча був убитий на дуелі, не досягши 21 року.
(8. Еваріст Галуа.)
5. Визначний математик, фізик, механік і астроном XVIII ст. Народився у Швейцарії, багато років працював у Петербурзької АН. Останні 17 років життя був сліпим, але свої твори диктував учням.
(2. Леонард Ейлер.)
6. Формули, що виражають залежність коренів квадратного рівняння від його коефіцієнтів, вивів французький математик. Хто цей учений?
(5. Франсуа Вієт.)
7. Французький математик XVII ст., першим досліджував системи координат і графіки рівнянь. Його іменем називають систему координат. Хто це?
(10. Рене Декарт.)
8. За давніми джерелами, перша жінка-математик жила в Александрії у 370-415 рр. Назвіть її ім’я.
(6. Гіпатія.)
«Брейн-ринг»
Запитання
1. Який прилад призначений для вимірювання кутів на місцевості?
(Астролябія.)
2. Що означає в перекладі з грецької слово «октаедр»?
(Восьмигранник.)
3. Що означає грецьке слово «матема»?
(Наука, знання.)
4. У якому місті є вулиці Піфагора, Ньютона, Архімеда?
(В Амстердамі.)
5. У 1685 р. у Парижі через друкарську помилку було введено математичний знак. Який це знак?
(Позначення відсотка – знак «%».)
6. Нова геометрія була названа «уявною». Гаусс назвав її «неевклідовою». Як її називають тепер?
(Геометрія Лобачевського.)
7. Що означає в перекладі з грецької слово «тригонометрія»?
(Вимірювання трикутників.)
8. Де вперше з’явилися від’ємні числа?
(У Давньому Китаї.)
9. Хто з математиків був першим олімпійським чемпіоном з кулачного бою?
(Піфагор.)
10. Якого німецького вченого називають «королем математики»?
(Карла Гаусса.)
11. Хто з українських академіків написав «Підручник з елементарної геометрії»?
(М. В. Остроградський.)
«Поле чудес»
1. Як давні греки називали розділ математики, у якому вивчали пропорції?
М |
У |
З |
И |
К |
А |
2. Видатний математик XIX ст., автор першого в Росії підручника з теорії ймовірностей.
Б |
У |
Н |
Я |
К |
О |
В |
С |
Ь |
К |
И |
Й |
3. На початку XVIII ст. за наказом Петра І у Москві була відкрита школа математичних і навігаційних наук, у якій він був учителем математики. Створив перший підручник з математики і навігації для школи — «Арифметику».
М |
А |
Г |
Н |
І |
Ц |
Ь |
К |
И |
Й |
«Відгадайка»
Командам пропонується список математичних термінів. Представник команди без слів, жестами повинен передати їхній зміст, а члени команди — відгадати.
Завдання для І команди
Трикутник, еліпс, квадрат, кут, фігура, відрізок, градус, діагональ, додавання, лінійка.
Завдання для ІІ команди
Круг, віднімання, рівняння, графік, дужки, промінь, вектор, циркуль, центр кола, многокутник.
«Щасливий випадок»
Запитання для І команди
1. Чому дорівнює 1 % метра?
(1 см.)
2. Чому дорівнює години?
(15 хв.)
3. Яке найбільше натуральне число?
(Не існує.)
4. Яка маса води?
(1 т.)
5. Твердження, яке приймають без доведення?
(Аксіома.)
6. Яка довжина кола радіуса 5?
(.)
7. Що таке абак?
(Лічильна дошка.)
8. Що є графіком функції ?
(Гіпербола.)
9. Який прилад для побудови кола ви знаєте?
(Циркуль.)
10. Відрізок, який сполучає дві точки кола.
(Хорда.)
11. Скільки грамів у 1 російському фунті?
(400 г.)
12. Як називаються координати точки?
(Абсциса, ордината.)
Запитання для ІI команди
1. Яку частину години становлять 20 хв?
2. Що таке астролябія?
(Прилад для вимірювання кутів у геодезії.)
3. Яке найменше натуральне число?
(1.)
4. Що таке 1 %?
(Сота частина числа.)
5. Що важче — 1 кг вати чи 1 кг заліза?
(Однакові.)
6. Що є графіком функції ?
(Парабола.)
7. На яке число не можна ділити?
(На 0.)
8. Який об’єм 1 кг води?
(1 л.)
9. Чому дорівнює кут у квадраті?
(.)
10. Як називається відрізок, що сполучає дві протилежні вершини чотирикутника?
(Діагональ.)
11. Чи міг Лобачевський бути учнем Евкліда?
(Ні.)
12. Сума довжин усіх сторін чотирикутника?
(Периметр.)
«Музичний калейдоскоп»
Усі учасники гри співають пісні, у яких є числа.
Журі підбиває підсумки гри; нагороджують переможців.