Тема. Додавання і віднімання натуральних чисел. Розв’язування задач і вправ.
Форма уроку: урок-подорож.
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань.
Мета: закріпити знання та вміння учнів з теми «Додавання і віднімання натуральних чисел», формувати навички та вміння записувати, читати, додавати та віднімати натуральні числа; застосовувати знання і вміння під час розв’язування нестандартних задач; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, кмітливість; сприяти формуванню інтересу до математики, розвитку навичок самостійної роботи; стимулювати творчу активність учнів.
Обладнання: квітка-веселка, прикріплена на дошці; картки із завданнями; картки у двох варіантах для виконання с/р, долоньки, мультимедійний проектор.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Урок сьогодні буде незвичайним. На уроці ми будемо повторювати та удосконалювати вміння й навички додавати та віднімати натуральні числа, розв’язувати задачі та рівняння.
Отже, тема сьогоднішнього уроку «Розв’язування задач і вправ» - звичайна, а форма проведення – незвичайна. Сьогодні ми вирушимо у фантастичну подорож до країни Математика. А в цьому нам допоможе квітка – веселка.
― Ой! Що це сталося? Це ж не квітка-веселка?
― Чому цю квітку не можна назвати квіткою-веселкою? (Відповіді учнів).
― Напевно, тут побував той, хто не любить математики. Вирішив нас збити з маршруту, розмістивши пелюстки в довільному порядку.
― Діти, а ви знаєте порядок кольорів веселки?
Традиційно, умовно, виділяють сім кольорів веселки: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий. Цю послідовність легко запам’ятати за мнемонічною формулою, кожне слово якої розпочинається на літеру, що відповідає кольору. Наприклад, відома російська формула: Каждый Охотник Желает Знать, Где Сидит Фазан. Відповідна англійська мнемонічна формула ROYGBIV/ Рой Джи Бив / (red, orange, yellow, green, blue, indigo, violet).
― То ж вирушаємо у подорож! І яку першу пелюстку ми повинні зірвати?
Але при цьому ми повинні промовляти чарівні слова:
Квітко-веселко, квітко-веселко,
Хочемо математику вивчати.
Просимо дорогу нам вказати.
ІІІ. Розв’язування задач і вправ.
Перша зупинка «доданок - від’ємник». (Перекріпити Червону пелюстку).
1. Розминка.
― Як називаються числа під час додавання?
― Як ми додаємо багатоцифрові числа?
― Як називаються числа під час віднімання?
― Що означає від числа а відняти число b?
2. Перевіримо, як ми вміємо усно додавати та віднімати натуральні числа?
- До кожного з чисел, записаних на пелюстках, додати число, записане в центральному колі.
- Від кожного з чисел, записаних на пелюстках, відняти число, записане на листку.
Учитель послідовно показує пелюстку, учні обчислюють усно і підносять руки. Вчитель викликає бажаючого.
Молодці, ви гарно попрацювали усно і переходимо до розв’язування письмових вправ. Записуємо число, к. р.
3. А тепер згадаємо письмове додавання та віднімання натуральних чисел.
Обчисліть:
1) 20963 + 19237
2) 5693 + 29758
3) 57207 – 42731
4) 16020 – 15931.
(Під час виконання письмового додавання і віднімання у «стовпчик» повторити правильний запис).
Друга зупинка «Відгадай-но».(Перекріпити Оранжеву пелюстку).
Віднайди загублені числа.
Знайдіть закономірність і замість знака питання запишіть число.
(73, що є сумою двох відомих чисел).
У кружечках на сторонах одного трикутника розміщено дев’ять цифр так, що їх сума на кожній стороні дорівнює 20. Розмістіть цифри у кружечках на сторонах другого трикутника так, щоб їх сума на кожній стороні дорівнювала 17. (На дошці записую).
Третя зупинка «Підручник». (Перекріпити Жовту пелюстку).
Робота з підручником Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова, О. П. Бочко, О. М. Коломієць, З. О. Сердюк.
Задача № 273 (ст.71).
Четверта зупинка «Цікавинка». (Перекріпити Зелену пелюстку).
На ній ми дізнаємось про великого гризуна, що веде напівводяний спосіб життя – бобра. Він будує з гілля та мулу будинки, поперек річки робить плотини довжиною 5‒6 м.
1. Дізнатись про довжину тіла бобра в сантиметрах нам допоможе дивовижний квадрат.
59 |
63 |
36 |
23 |
27 |
0 |
37 |
41 |
14 |
Завдання:
‒ виберіть найменше число у першому рядку (36)
‒ із другого рядка візьміть найбільше (27)
‒ виберіть ні найменше, ні найбільше число у третьому рядку;
‒ знайдіть суму вибраних чисел; (36+27+37=100)
‒ знайдіть суму чисел по головній діагоналі; (59+27+14=100)
‒ з кожного рядка і кожного стовпчика виберіть по одному числу, знайдіть суму цих чисел;
59 + 0 + 41 = 100; 63 + 0 + 37 = 100; 36 + 23 + 41 = 100 . . .
― Що ви помітили?
Ми отримали відповідь на запитання.
Довжина тіла бобра 100 см.
2. Визначте масу бобра в кілограмах.
Маса бобра дорівнює 25 кг.
― Назвіть геометричні фігури, що використовуються в цьому завданні.
― Яка фігура зайва? Чому?
П’ята зупинка «Фізкультхвилинка». (Перекріпити Голубу пелюстку).
Вийшов з річки бобер Боб, (виходять з-за парти).
Та й узявся в боки, (беруться в боки)
Бо він бачити не звик – (розводять руками)
Обрії широкі.
Покрутився на нозі, (крутяться на одній нозі)
Реготом залився,
Танцюристці бабочці (нахили вперед)
В пояс уклонився.
Довго зайчика ганяв, (біг на місці)
Виспавсь на пісочку,
Коли вечір вже настав –
Повернувсь у річку. (Сідають за парти)
Шоста зупинка «Самостійна». (Перекріпити Синю пелюстку).
Картки з завданнями в двох варіантах на партах.
Сьома зупинка «Розумників і розумниць».
1. Назвіть два числа, у яких кількість цифр дорівнює кількості букв, що складають назву кожного з цих чисел.
Сто – 100, мільйон – 1 000 000.
2. Скільки трикутників зображено на малюнку?
3. Порахуй, скільки разів трапляється цифра 9 у записах усіх натуральних чисел від 1 до 100. (20 разів)
4. По савані ходять страуси та жирафи. У них 30 очей і 44 ноги. Скільки страусів і скільки жирафів? (8 страусів і 7 жирафів).
IV. Домашнє завдання. Відкриваємо серцевину квітки-веселки, і учні записують домашнє завдання у щоденники.
V. Підсумок уроку.
Оцінювання учнів.
VІ. Рефлексія.
― Чи вам сподобався наш урок-подорож.
― Прикріпіть долоньки на тих пелюстках-зупинках, завдання яких вам найбільше сподобались.
А завершити урок я хочу, процитувавши вірш:
Найгарніша в світі квіточка –
Це чарівна семицвіточка.
У неї чудові пелюсточки є
І кожна значення має своє.
Блакитна пелюсточка – небо голубе,
Жовта пелюсточка – сонце золоте,
Червона – добрі мрії та сни,
Зелена – зелені луги та ліси,
Синя – ріки, озера, моря,
Фіолетова – вчителька люба моя.
Я довго гадала, яка ще одна?
Здається, я знаю – це друзі та я!
Бажаю вам у житті знайти свою квіточку-семицвіточку, яка здійснить ваші найзаповітніші мрії. Дякую вам за урок.
https://docs.google.com/presentation/d/1le4RLNFfAt31CFF_WMuNraes8IETuu5NTra95Y4yLf4/edit?usp=sharing